|
|
Jak na Elektronický podpis snadno a rychle (na poště)
Následujíc postup představuje "kuchařku" k dosažení cíle "na první pokus" a popisuje mou osobně prošlapanou cestičku z 15.7.2015.
poznámky na úvod:
1. existuje více certifikačních autorit (firem), které elektronický podpis zajištují,
ale pošta pro mne byla nejjednodušší volbou
2. i když o elektronický podpis lze zažádat na každém poštovním CzechPointu
(dle osobní zkušenosti opravdu jen teoreticky),
je lépe se vydat na nějakou "hlavní poštu"
(v ČB je to pošta 4 "U Družby", kde je kancelář hned vlevo u vchodu do budovy)
3. k dispozici je "kvalifikovaný", "komerční", "systémový" a další a další certifikát,
ale pro podepisování běžných el. dokumentů potřebujete "kvalifikovaný" certifikát (= elektronický podpis)
4. následující popis obsahuje pro zjednodušení a srozumitelnost "ne zcela korektní terminologii",
ano "poštou" myslím Českou poštu, s.p.
(kdo hledá texty odborné a terminologicky korektní, měl by rozhodně využít jiné veřejně dostupné zdroje )
Postup získání certifikátu (elektronického pospisu)
Nejprve je potřeba vyplnit 3 následující dokumenty, které naleznete na webu
http://www.postsignum.cz, které představují 4 formuláře a 2x je vytisknout.
(na úvodní stránce hledejte odkaz "Postup pro získání certifikátu" a dále "Stažení formulářů smluv")
Smlouva
Údaje pro vydání certifikátu
Úvodní list
Než na poštu vyrazíte, stáhněte si program iSignum z
http://www.postsignum.cz/isignum.html
Dole na stránce tlačítko Stáhnout a uložte ho klidně na plochu a spusťte (neinstaluje se).
Jeho ovládání pro jistotu popíši také, tedy heslovitě:
klik na tlačítko "Nový"
vyplnit políčka Jméno, Email, nechat oba boxy zaškrtnuté, ponechat volbu Windows
klik Odeslat žádost
objeví se dialog, klik OK
objeví se dialog s výběrem názvu souboru a místa pro zálohování souboru PEM, klik Uložit
soubor bude chráněn heslem, zadejte heslo, klik OK
objeví se dialog tisku, vytiskněte dokument !!! (ten je součástí žádosti, jinak jdete na poštu znovu)
dialog o úspěšnosti, klik OK
klik Zavřít
Nyní ve vašem PC čeká privátní část klíče (ta slouží později k podepisování) na autorizaci systémem pošty, kam byla odeslána elektronická žádost.
V tom vygenerovaném PEM souboru je jeho záloha.
Ta je ale pro Vás po úspěšné "aktivaci" již prakticky nepotřebná.
Funkční certifikát (podpis) lze vyexportovat později do souboru PFX a přenést do jiných PC. Současně tak může být "doma" i v "práci", viz dále.
Nyní Vám také přišel na uvedenou mailovou adresu informační mail, nemusíte ho ale ani otevírat, spíše smazat (a proč ne?).
Daleko důležitější je ten list papíru (Žádost o certifikát/Certificate request) s pár řádky a ID Vaší žádosti,
ten si vytiskněte a vezměte s sebou na poštu !
Na poštu musí jít statutární zástupce organizace s razítkem a občankou. Výpis z registru společností (důkaz o oprávnění jednat za organizaci)
si na poště provedou sami. Jednání trvá cca. 10 minut a právnické osoby neplatí službu v hotovosti, ale přijde jim faktura.
Než dojdete zpátky do práce, čeká na Vás mail. Důležitý je ten první dlouhý odkaz v něm.
klikněte na onen první dlouhý odkaz v mailu (otevře se web PostSignum s formulářem pro stažení certifikátu)
ve formuláři vyberte formát ke stažení "DER"
klik na tlačítko Stáhnout
soubor uložte opět třeba na plochu
poklepejte na uložený soubor s příponou .cer
klik Otevřít
klik Nainstalovat certifikát
zvolit aktuální uživatel, klik Další
ponechat volbu automaticky, klik Další
klik Dokončit
dialog "Import proběhl úspěšně", klik OK
klik OK (zavřete se dialog certifikát)
Je hotovo, nyní lze podepisovat a certifikovat, viz dále !
EXPORT - ZÁLOHA a přenos podpisu na jiný PC
Je jistě dobré si udělat zálohu certifikátu (podpisu), která slouží zároveň také pro přenos na další a další PC, třeba domu.
Export z PC se provede pomocí manažeru certifikátů, to je součást Windows.
spusťte program certmgr.msc např. pomocí současného stisku klávesy WIN (s logem Windows) a klávesy "R" a do políčka Otevřít napište certmgr.msc
rozklikejte strukturu složek Osobní a v ní Certifikáty, tam je uložen Váš certifikát a objeví se v pravém oknu
klik PRAVÝM tlačítkem na Váš certifikát
v kontextovém menu klik Všechny úkoly, rozbalí se další roleta v které klik na Exportovat, objeví se okno Průvodce
Další
zde volba "ANO, exportovat privátní klíč", jinak exportujete jen "veřejný otisk", ten je jen pro porovnávání pravosti stranou příjemce, klik Další
ponechte nastavení tak jak jsou a hlavně NEZAŠKRTÁVEJTE "odstranění privátního klíče v případě úspěšného exportu", to by potom nebylo zálohování, ale přesun, klik Další
zaškrtněte Heslo a vyplňte je do obou rádek stejně (nezapomeňte ho ! bez něj nelze klíč na jiném PC importovat, je to ochrana proti zneužití, když by někdo neoprávněný získal k souboru přístup), klik Další
klik Procházet, v dialogu pro uložení vyplňtre název souboru, v kterém bude vyexportován klíč, tedy třeba "klíč" a uložte si jej třeba na plochu, klik Uložit
klik Další
klik Dokončit
klik OK
Nyní soubor "klíč.pfx" na ploše je záloha Vašeho certifikátu (elektronického podpisu), uložte si jej na flešku a dejte na bezpečné místo.
Soubor "klíč.pfx" potom z plochy můžete smazat, je to jenom vyexportovaný balíček, skutečný podpis Vám v PC zůstane.
IMPORT
Pro import certifikátu (el. podpisu) na jiný počítač dvojklikněte na vlastní soubor, např. klíč.pfx na flešce, do kterého jste si certifikát vyexportovali.
Můžete také kliknout prvým tlačítkem a v kontextovém menu zvolit Nainstalovat PFX.
spustí se průvodce importem
volba Aktuální uživatel, klik Další
soubor s certifikátem je již vyplněn, klik Další
vyplňte heslo, které jste použili při exportu, zaškrtnutí políčka Zobrazit heslo slouží jen nyní ke kontrole při psaní
zaškrtněte volbu že "klíč je dále exportovatelný" (bývá to různě pojmenováno),
jinak se z Vašeho PC stane "impotentní" stroj, neschopný dalšího exportu klíče a z tohoto PC už klíč nikdy nezazálohujete,
***
klik Další
klik Další
klik Dokončit
OK
Je hotovo, nyní lze podepisovat a certifikovat, viz dále.
Pro zvýšení bezpečnosti proti neoprávněnému užití Vašeho podpisu z Vašeho PC lze jeho každé budoucí užití podmínit vyzváním k zadání hesla.
Toho se docílí užitím následujího postupu, který logicky patří výše, namísto ***
zaškrtnout volbu Povolit silnou ochranu privátního klíče
Následně budete vyzváni dialogem Aplikace vytváří chráněnou složku
klik Nastavit úroveň zabezpečení
zvolit Vysoká, klik Další
vyplnit Heslo a jeho Potvrzení, heslo bude vyžadováno při každém pokusu o jeho použití a také případném budoucím exportu, klik Dokončit
klik OK
klik OK
VÝMAZ CERTIFIKÁTU
Výmaz elektronického podpisu z PC se provede v již známém certmgr.msc označením Vašeho certifikátu a pomocí klávesy DELETE s následným potvrzením ANO.
Jedná se o nevratnou operaci, která by šla obnovit z "koše". Pro další používání podpisu je potřeba opět kompletní IMPORT certifikátu, viz výše.
JAK PODPIS POUŽÍT
Ověřit použitelnost lze například v MS Wordu 2010 nebo 2013.
vytvořte si dokument, uložte jej
menu Soubor
skupina Informace
položka Zamknout dokument
akce Přidat digitální podpis (v položce podepisující uživatel je Vaše jméno)
můžete vyplnit také okénko "Účel podepsání tohoto dokumentu"
klik Podepsat
Elektronický podpis má široké využití a není na škodu jej využívat i v běžných dokumentech či dopisech.
|